Animation

Som tecknare och allmän konstnär har jag alltid sett animation som en självklar del av konsten. Den som tycker annat borde nog upplysa sig själv lite. ;) Att teckna och animera kräver oerhörd skicklighet och tid, precis som en vanlig traditionell målning. Det gör mig dock ledsen att denna konstform börjar försvinna allt mer med tiden, både kvalitén och utbudet.
I och med datorteknikens framgång går det att fuska mycket mer med animationen,därför är det lättare att göra ett halvdant jobb men ändå få det gjort. Humorn och innehållet blir också lidande då många oentusiastiska "animatörer" får framfart. Så jag förstår att en del kan tycka animation bara är för barn,och på en viss mån kan jag faktiskt hålla med. Men de flesta av dessa barnsliga tecknade serier håller väldigt låg standard. Dålig/simpel design,torr och enformig humor är väldigt vanligt. En del tecknade serier inriktar sig enbart på att upprätthålla en så kallad "fanbase", som ofta har kommersiella baktankar(vill kunna sälja en viss typ av actionfigurer eller andra leksaker). (Exempel; Ben Ten,Beyblade)

Ibland händer det dock att proffessionella animatörer hoppar in för större företag för att lansera produkter, och som fakitkst lyckas slå igenom stort. Ett fint exempel på detta är den nya My little pony-serien; Frienship is Magic(Hasbro).

Serien gjorde succé och fick enorm positiv feedback. Inte minst från en väldigt oväntad målgrupp,den manliga publiken. Bakom denna tecknade serie står Lauren Faust,animatör och projektledare som besitter flera års erfarenhet inom tecknade serier(bland annat tillsammans med sin make Craig Mccracken som också är känd animatör) Powerpuff Pinglorna och Fosters hem för påhittade vänner.

Det jag vill få fram är att GE TECKNAT EN CHANS! You might actually like it! ;)
Jag känner att jag har så mycket mer att säga om animation att det faktiskt får ha en egen kategori. Jag kommer även tipsa om andra animatörer och animerade serier+filmer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0